Тема уроку: Кристалічні
гратки. Атомні, молекулярні та йонні
кристали
Мета уроку:
навчальна: сформувати в учнів поняття про кристалічну гратку , домогтися
розуміння учнями принципових відмінностей між ними, сформувати вміння визначати тип
кристалічної гратки у різних речовин;
закріпити знання про основні типи хімічного зв’язку, показати їх взаємозв’язок
з будовою та властивостями речовини;
розвивальна: розвинути вміння аналізувати, порівнювати передбачувати,
встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, пізнавальну активність,
виховна: виховувати самостійність, критичність, різносторонність,
креативність мислення.
Тип уроку: урок нових знань
Форми
роботи:
індивідуальна, фронтальна,
Методи та
прийоми роботи: словесні (розповідь, пояснення,
евристична бесіда), самостійна робота учнів, наочні (демонстрація,),
інтерактивна вправа «Учень – учень, учень – вчитель, вчитель-учень», практичні вправи «Хімічний конструктор»,
«Кристалічна розминка», саморефлексія «Який я кристал?»
Обладнання та
матеріали: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва,
моделі кристалічних ґраток, приклади речовин з різними типами кристалічних
ґраток, таблиці «Типи кристалічних граток», «Види хімічного зв΄язку»,
дидактичний роздатковий матеріал.
Структура уроку:
1.
Організаційний етап
2.
Перевірка
домашнього завдання
3.
Повідомлення теми
уроку та мотивація навчальної
діяльності.
4.
Вивчення нового матеріалу:
5.
Закріплення
матеріалу.
6.
Узагальнення та
систематизація вивченого
7.
Підсумки уроку
8.
Повідомлення
домашнього завдання.
Хід уроку
1.
Організаційний етап
Питання до учнів
З чим ви прийшли на урок?
• З настроєм
(яким?) (гарним)
• З знаннями
(міцними)
• З розумом
(допитливим)
• З домашнім
завданням (виконаним)
Вчитель Я ж прийшла з:
• Побажаннями
хорошими
• Оцінками високими
• Матеріалом
корисним
• Запитаннями
цікавими
• Речовинами
незвичайними
На дошку прикріплюються символічні сніжинки з відповідними зображеннями
Як Ви гадаєте: « Чому саме сніжинку обрали як мотив
нашого заняття?»
.
2.
Перевірка домашнього завдання
Усне опитування у формі інтерактивної вправи:
«Учень-учень» - питання ставлять учні одні одним (як правило питання репродуктивного характеру)
·
Що таке хімічний
зв΄язок?
·
Який зв΄язок
називається йонним?
·
Який вид зв΄язку
називається ковалентним?
·
Які види
ковалентного зв΄язку ви знаєте? Чим вони відрізняються?
·
Між якими
елементами здійснюється ковалентний зв΄язок?
·
Які електрони
беруть участь в утворенні хімічного зв΄язку?
«Вчитель-учень» - питання для учнів формулює вчитель (питання
проблемного, творчого характеру)
Виконати
вправу
Визначити
тип хім. зв’язку:H2,HBr,Na2O,CaO,NH3,HCl,LiCl.N2,O2.
В чому виявляється подібність у механізмі утворення
йонного та ковалентного типів зв΄язку?
1.
У чому полягає
основна відмінність цих типів зв΄язку?
2.
Чому гідроген
хлорид – газ, а літій хлорид – тверда речовина, хоча Літій та Гідроген
розташовані поряд в одній групі?
3. Мотивація навчальної діяльності.
Бесіда
·
Ви мені подарували сніжинки. А я….Здогадайтесь,
які речовини перед вами
Це три величезні кристали:
кухонної солі, льоду і алмазу. Зовні
вони подібні.
·
Яким чином їх можна розрізнити? (нагріти, розчинити, спробувати розколоти)
·
Чим викликана така
відмінність?
Це ми сьогодні з’ясуємо.
4. Повідомлення теми уроку та його мети
Мета уроку:
з'ясувати,
•
яку будову мають речовини
•
що таке кристалічна гратка
•
які є типи
кристалічних граток, в чому їх особливості.
навчитися:
–
визначати тип
кристалічних граток у речовині,
–
порівнювати різні
типи граток.
5.Вивчення нового матеріалу
Бесіда:
·
Що спільного у цих
речовин? Кухонна сіль, цукор, пісок ( Агрегатний стан).
·
Якщо лід розтане,
чи збережеться його кристалічна будова? ( Ні)
Висновок: кристалічна будова властива речовинам в
твердому агрегатному стану (метод індукції)
·
Чи для всіх
твердих речовин можлива кристалічна
будова? Мал. 23 в підручнику стор. 113
Тверді речовини
можуть мати будову аморфну та кристалічну.
·
Чим це
визначається? (розташуванням структурних
частинок)
Аморфні речовини не мають чітко вираженої структури, навіть у твердому стані
Тверді тіла, які мають впорядковане розташування у
просторі своїх частинок, що періодично повторюється, називаються кристалами.
Завдання Визначте будову таких речовин:
1.
кухонна сіль
2.
сажа
3.
крохмаль
4.
алмаз
5.
борошно
6.
клей
·
На що схожий
кристал? (на геометричні фігури).
·
Назвіть його
частини (грань, ребро, вершина (у хімії -
вузол))
Така
впорядкована будова має свою назву.
ДЕМОНСТРУЮ ВИРОЩЕНИЙ КРИСТАЛ КУХОННОЇ СОЛІ.
Кристалічна гратка - структурна впорядкованість кристалічних речовин
В залежності від частинок, що
містяться у вузлах кристалічної гратки, та зв’язків, що їх утримують, розрізняють такі типи кристалічних граток: атомні,
молекулярні, йонні.
Спробуймо з’ясувати особливості різних типів кристалічних граток
Самостійна робота з підручником
(учні заповнюють таблицю, вчитель
консультує)
Особливості кристалічної гратки
|
молекулярна
|
атомна
|
йонна
|
Частинки у вузлах гратки
|
Молекули
|
Атоми
|
Йони
|
Хімічний зв'язок
|
Слабка міжмолекулярна взаємодія
|
Міцний ковалентний
|
Міцний йонний
|
Фізичні властивості речовин
|
Гази, рідини, (якщо тверді, то крихкі), леткі, легкоплавкі,
пластичні, мають низькі tпл і tкип
|
Тверді, іноді крихкі, міцні, не розчинні у воді, мають
високі tпл і tкип
|
Тверді, тугоплавкі,
розчинні у воді, високі tпл і tкип, розплави і розчини електропровідні
|
Приклади речовин
|
Неметали: інертні гази, водень, кисень. Складні
речовини: вода, спирт, бензин, аміак, парафін
|
Алмаз графіт, кремній, пісок
|
Сполуки металічних і неметалічних елементів:солі,
оксиди металів, луги
|
Дослідження речовин різної будови - Робота
в групах
6.
Закріплення вивченого матеріалу
Вправа «Обговоримо»
Закінчіть твердження:
1.
Молекули містяться
у вузлах … кристалічної гратки
2.
Атомну гратку мають
речовини з …. зв'язком
3.
Кисень має
молекулярну кристалічна гратку, тому що …..
4.
Найважче
зруйнувати … кристалічну гратку
5.
Йонний зв’язок
мають речовини з … кристалічною граткою
6.
Кальцій хлорид має
…. кристалічну гратку, тому що ……
Робота в групах «Нумо, по рядах!»
Знайдіть зайву речовину в переліку:
1.
Cl2 , N2, H2O, NaCl;
2.
AgІ, KCl, O2, NaBr;
3.
C, Cl2O7,
NH3, CO2;
4.
H2O, MgCl2, CrO3, Al2O3.
7.
Узагальнення та
систематизація вивченого матеріалу
Робота по
варіантах «Хімічний конструктор»
З наведених хімічних символів складіть формули речовин з
атомною, молекулярною та йонною кристалічною граткою K, C, O, H (Mg, Si, Cl, O)
«Працюймо
самостійно» стор. 22-23 « Зошит для контролю знань»
8.
Підсумки уроку
Саморефлексія.
Твердість більшості мінералів
оцінюють за шкалою твердості (шкалою Мооса), порівнюючи їх з алмазом. 1-
Тальк,2-Гіпс,3- Кальцит,4-
Флюорит,5-Апатит,6-Ортоклаз,7-Кварц,8-Топаз,9-Корунд,10-Алмаз.
Спрогнозуйте, яка кристалічна
гратка у даних мінералів. А як підсумок
оцініть міцність своїх знань, порівнявши їх з відповідним мінералом.
1.
Хто сьогодні був «алмазом»?
2.
Хто відчуває себе
невпевненим «кальцитом»?
Сподіваюся, що на наступному уроці ви всі будете сяяти як
справжні діаманти.
9.
Домашнє завдання
Вивчити параграф з підручника
§23
Творче
завдання. Скласти казку з речовинами, що
мають різні типи кристалічних граток
Додаток
І рівень
1.
Виберіть
твердження, що стосуються йонного зв’язку:
a.
Виникає між
елементами з великою різницею у значеннях електронегативності
b.
Характеризується
зміщенням спільної електронної пари більш електронегативного елемента
c.
Можливий між катіоном та аніоном
d.
Властивий для
більшості рідин та газів
2.
Йонним зв'язком
сполучені атоми:
А. Металічних елементів;
Б. Неметалічних і металічних
елементів;
В. Неметалічних елементів;
Г. Лужних елементів.
3.
Виберіть формули
речовин з йонним зв'язком:
А. NaCI;
Б. Н20;
В. N2;
Г. СаВr2;
Д. 02;
Ж. Вr2.
ІІ рівень
4.
Встановіть
відповідність між назвами речовин і типами хімічного зв'язку у них:
Назва речовини
1. Кисень
2. Магній хлорид
3. Карбон(ІV) оксид
Тип хімічного зв'язку
А Ковалентний неполярний
Б Ковалентний полярний
В Йонний
5.
Встановіть відповідність
між типами хімічного зв'язку у бінарних сполуках і хімічними елементами, які
входять до їхнього складу:
Тип хімічного зв'язку
1 Ковалентний неполярний
2 Ковалентний полярний
3 Йонний
Елементи у складі бінарної сполуки, їхня
електронегативність
А Неметалічні, однакова
Б Неметалічні, різна
В Металічний і неметалічний
Г Металічні, однакова
ІІІ рівень
6.
Складіть
формули щонайменше 4 речовин з наведених
йонів: Al3+, Ba2+,
Na+, Br-, SO4 2-, PO43-.
Немає коментарів:
Дописати коментар