Методична робота


«Хімічна зустріч»
 (Брейн-ринг)
( Для учнів 8-х класів)
    Брейн-рингзахоплююча інтелектуально-пізнавальна гра, призначена для розумового розвитку дітей, вдосконалення і тренування їх пам'яті, мислення 
та уяви.
   Основні цілі:
       
      освітня мета: закріплення та розширення набутих знань з хімії;
      практична мета: застосування набутих знань, умінь і навичок на практиці;
     виховна мета: згуртування дитячого колективу, розвиток навичок роботи в 

     команді;       
розвиваючі цілі: формування вмінь і навичок використовувати наявні знання при вирішенні проблемних ситуацій, формування вмінь виступати перед аудиторією, формулювати свої думки, демонструвати свій артистизм, працювати з різноманітними джерелами інформації.
План заходу
1    Конкурс привітання
2 Конкурс  «Магазин» (для капітанів)
3 Конкурс «Далі, Далі…»
4. Конкурс « Темна  конячка»
5 Конкурс « Ерудит»
6. Конкурс  для класних керівників
7. Загадки для вболівальників.
8. Весела перерва   (учні виконують номери худ. самодіяльності)
9.Цікаві досліди
10. Підведення підсумків.
1-й ведучий
Доброго дня всім присутнім у цьому залі! Ми раді Вас вітати у хімічному світі, світі давньої і цікавої науки.
 2- й ведучий
Хімія  – дивна наука.
В ній таємна прихована суть.
 Простягає вона свої руки
У найглибші глибини, щоб буть,
 Чарувати сучасну людину,
Дарувати їй блага земні.
 З нею людство ніколи не згине,
Якщо вивчить закони її.
 І тому кожен має пізнати
 Всі хімічні закони життя.
Вчити хімію треба завзято
 І в майбутнє нести ці знання!
1-й ведучий
Проникаючи в зоряні далі,
В таємниці земної кори,
Хімія всіх закликає:
« Ти міркуй, фантазуй і твори!»
2-й ведучий
Кажуть в народі , що найбільше багатство здоров’я, найцінніший скарб – розум, а гроші- це те , що приходить та минає. Скільки б не було грошей , їх все одно мало. Тому сьогодні ми будемо грати не на гроші, а на знання, яких ніколи не буває багато, вони завжди необхідні.
1-й ведучий
Сьогодні ми проведемо інтелектуально – розважальну гру «У світі хімії», в якій можна стати переможцем завдяки своїм знанням. Запрошуємо команди на сцену.
А оцінювати їхню гру буде шановане журі ( представляємо склад журі)
Привітання команд (знайомство з капітанами, назва , емблема, девіз, представлення команди юних хіміків)
Конкурс  «Магазин» (для капітанів)
 Опишіть місце положення в Періодичній системі Карбону, Нітрогену.
 Конкурс «Далі, Далі…»
Команди отримують по 15 запитань . якщо не знають , то говорять:  « Далі»
Питання І команди
1.Явище, при якому утворюються нові речовини. ( Хімічне)
2. У якому році відкрито Періодичний закон. ( 1869)
3.Умовний запис складу речовини. ( Хімічна формула)
4. З чого складається атом .(Ядро + електрони)
5. Складні речовини, що складаються з 2-х елементів один з яких Оксиген.
     (Оксиди)
6.Елементи І Групи. (Лужні метали)
7.Загальна формула оксидів ІІІ групи. (Е2О3)
8.Ізотоп Гідрогену з масовим числом 1. (Протій)
9. Заряд Протона. (+1)
10.Кількість електронів   в атомі відповідає… (Порядковому номеру)
11.Номер групи показує. ( Найвищу валентність елемента)
12.Елемент з порядковим номером 1.(Гідроген)
13.В періодах зліва на право металічні властивості.( Послаблюються)
14.Газ необхідний для дихання. (Кисень)
15.Реакція з утворенням одного продукту реакції. (Сполучення)
Питання ІІ команди
1.Реакції , у якій з однієї складної речовини утворюється декілька простих та складних речовин.(Розклад)
2.Автор Періодичного закону. (Д.І.Менделєєв)
3.Умовний запис хімічної реакції. (Хімічне рівняння)
4.Елементи сьомої групи. (Галогени)
5.Кількість періодів в Періодичній системі. (7)
6.Загальна формула оксидів І групи. (Е2О)
7 Ізотоп Гідрогену з масовим числом 3. ( Тритій)
8.Кількість протонів відповідає...(Порядковому номеру)
9.Заряд атома. ( Атом не має заряду)
10.Ядро атома складають. (Протони і нейтрони)
11.Як змінюються металічні властивості в групах. ( Зі зростанням відносної атомної маси посилюються)
12.Маса протона.(1)
13.Горизонтальний ряд періодичної системи. ( Період)
14. Атоми , що мають однаковий заряд, але різну масу.( Ізотопи)
15. Найпоширеніша рідина на Землі. (Вода)
Конкурс « Темна  конячка»
Питання для І команди
1.
1. Як самостійний хімічний елемент він був відкритий 200 років тому. Просту речовину, утворену цим елементом, відкрили незалежно один від одного двоє відомих хіміків XVIII ст. – англієць Джозеф Прістлі і швед Карл Шеєле. Але вони лише описали речовину, навіть не здогадуючись, що описують. По-справжньому її відкрив французький хімік Антуан Лоран Лавуазьє. Він пояснив процеси дихання і горіння, а також дав назву цьому елементу.
2. Цей елемент найпоширеніший на Землі.
3. У повітрі вміст простої речовини, утвореної цим елементом, становить 21%.
4 . Цей елемент з VI групи.
Правильна відповідь: Оксиген (кисень).
2.
1.     Це найпоширеніший метал на Землі.
2.     Він легко піддається обробці: витягується в тонкий дріт, відливається, прокатується в фольгу.
3.     Літаки на 2/3 складаються із сплавів цього металу, тому його називають крилатим металом.
Правильна відповідь: Алюміній.
Питання для ІІ команди
1.
1.      Французький хімік Антуан Балар так схарактеризував цю речовину: «Точнісінько так само як ртуть – єдиний метал, що є рідким за кімнатної температури, ця речовина – єдиний рідкий неметал».
2.      Медичні препарати, що містять цей елемент, застосовують як заспокійливий засіб.
3.      Це галоген з четвертого періоду.
1.     Правильна відповідь: Бром.
2.
     1.Вперше його відкрили на Сонці і назвали «сонячним газом».
2.     Легкий, але негорючий він став незамінний у повітроплаванні. Ним наповнюють дирижаблі, стратостати, повітряні кулі.
3.     В ядрі цього елемента є 2 протони.
Правильна відповідь: Гелій.
Конкурс « Ерудит»
 (Команди отримують завдання на листочках)
Завдання №1
В країні «Хімія» сталася катастрофа. Від неї постраждали формули і рівняння: вони розпались на частини. Необхідно знайти потрібні половинки і скласти формули, рівняння
1.       Na + H2O                            М.        Li H
2.       Li + O2                                Е.         Li2O
3.       K + Br2                                Ю.       NaOH
4.       K + HBr                               Н.        NaOH + H2
5.       K + H2O                              Д.        KBr + H2
6.       Li + H                               И.        KOH + H2
                                                           З.         KOH
                                                           О.        KBr
За яким номером слід зателефонувати в МНС
Завдання №2
«Третій зайвий»
І 1..Na2O    2. CaO   3.SO2
II 1.Mg  2.Ca  3. Zn
III  1.Li  2. Mg   3. Sc
За яким номером слід зателефонувати в МНС
Правильна відповідь.1. 1Н 2Е 3О 4Д 5И 6М     2. 3-3-3
( команди готуються до «Веселої перерви»)
Викликаємо до участі в конкурсі  класних керівників
1. Без чого не можна спекти пиріг з кислих яблук?
Відповідь. Без соди.
2. Без якої речовини неможливо відпрасувати пересушені речі?
Відповідь. Без води.
3. Назвіть метал, що перебуває при кімнатній температурі в рідкому стані.
Відповідь. Ртуть.
4. Яка речовина використовується для обробки дуже кислих ґрунтів.
Відповідь. Вапно.
5.Чи горить цукор? Спробуйте це зробити.
Відповідь. Всі речовини горять. Але для займання цукру потрібен каталізатор - попіл від сигарети.
6. Людство з давніх часів використовувало консерванти для зберігання продуктів. Назвіть основні консерванти.
Відповідь. Кухонна сіль, коптильний дим, мед, олію, оцет.
Загадки для вболівальників.
                     1
В минеральной воде я бурлю,
В топочном газе летаю,
Растениям пользу несу,
Пожар затухать заставляю.
Кто я?..(СО2, углекислый газ.)
                  2
Нахожусь, друзья, везде:
В минералах и в воде.
Без меня вы, как без рук:
Нет меня – огонь потух.(Кислород.)
                  3
Меня любит человек!
Мною назван целый век!
Я блестяща и рыжа,
Очень в сплавах хороша!(Медь.)
                         4
Хоть составчик мой несложный,
Без меня жить невозможно.
Я – отличный растворитель,
Жажды лучший утолитель,
А разрушите, так сразу
Вы получите два газа.(Вода.)
                           5
Рассеян по земле он повсюду,
Немного есть его в морской воде
Рассказывать не буду, как обнаружен он везде,
Летучий, темный, кристалличный
Он мало растворим в воде,
Раствор спиртовый столь типичный
В аптеке встретится везде (Йод)

                            6
В воде обычно он хранится,
Свет излучает в темноте,
Искать в природе лучше не трудитесь,
Свободным нет его нигде,
Воспламеняться сам он может,
К тому же сильно ядовит,
Так отвечай без промедленья,
Коль в пятой группе он стоит (Фосфор)


                          7
Везде в нашей жизни привычный,
Металл тот сопутствует нам,
На вид он блестящий и в общем обычный,
Активный и мягкий металл,
Он в войнах нашел примененье
И в сельском хозяйстве, в быту.
Металлом войны, преступленья
Я этот металл назову. (Железо)

                            8
Прославлен всеми именами
Металл испытанный огнем,
Манил к себе людей веками,
Алхимик жил мечтой о нем!
Но как кумир он свергнут нами,
Уж блеск его нас не манит,
Ведь хорошо мы знаем с вами,
Не все так ценно, что блестит. (Золото)

                             9
Давно известна человеку,
Она тягуча и красна,
Еще по бронзовому веку
Знакома в сплавах всем она,
С горячей серной кислотою дает нам синий купорос! (Медь)

                               10
Едва ли знаете свободным тот элемент,
Который здесь мы обсуждаем!
Однако помните, он весь, скрывается от наших взоров
В стекле, песке и хрустале!
И без сомненья, вы найдете его повсюду на Земле! (Кремний)

Весела перерва (учні виконують номери худ. самодіяльності)
Цікаві досліди
Виконують учні 10 класу
Наш світ багатий чудесами, а чудеса творимо ми самі. Хімія – наука цікава, прекрасна і трохи чарівна. І ми стали чарівниками.

- Я, наприклад, можу запалити спиртівку чарівною паличкою! (Демонструє дос
лід «Запалювання спиртівки чарівною паличкою»)

- А ще у нас є «чарівна хустинка», як
а не горить у вогні. (Демонструє дослід «Згорання хустки»)

- Чарівною паличкою брязкаючи, влаштуємо дим без вогню. (Демонструє дос
лід «Дим без вогню»)

- А для
цього дива нам потрібен досить смілива людина. Я від вас приховувати не стану, зцілюємо ми швидко рану. Щоб було все стерильно, йодом змастимо ми рясно. (Демонструє дослід «Зцілення рани»)

-
Ви бачили коли-небудь виверження вулкану? Ми вам покажемо.
(Демонструє дослід «Вулкан»)

- А на пам'ять ми зробимо вам фотографію. Всі посміхніться! (Демонструє дос
лід «Миттєве фото»)
Підведення підсумків. Нагородження переможців.
 Додаток ( проведення хім. дослідів)
Дослід«Чарівна паличка»
Скляну паличку занурте в свіжоприготовлену окислювальну суміш( для досліду необхідно підготувати кашку з перманганату калію і концентрованої сірчаної кислоти у фарфоровій чашці). Торкнувшись паличкою гнота, запаліть спиртівку.
Чарівну паличку можна виготовити і іншим способом. Спочатку кінець скляної трубочки змочіть в концентрованої сірчаної кислоті, а потім нанесіть на неї кристали перманганату калію. Якщо швидко піднести паличку до вологого фітілю спиртівки, то вона запалюється. Виконання досліду вимагає тренування. Чарівну паличку можна використовувати в досліді «Свічка запались». Для цього на гніт свічки прикріпіть ватку, яку перед досвідом змочіть спиртом (одеколоном). Зробивши кілька рухів паличкою, «накажіть» свічці запалитися і доторкніться паличкою до фітілю. Загориться свічка.
2KMnO4 + H2SO4 = Mn2O7 +K2SO4 + H2O
Mn2O7+ 5C2H5OH + 12 H2SO4= 12 MnSO4 +10 CO2↑+ 27H2O
Дослід «Згорання  хустки»
Прополощіть у воді носову хустку, потім злегка відіжміть її (так, щоб вона була досить вологою) і добре просочіть етиловим спиртом. Візьміть хустку через один з його кінців тигельными щипцями і, тримаючи їх у витягнутій руці, піднесіть до тканини довгу лучину (досвід мають проводити дві особи). Спирт одразу спалахне – створюється враження, що горить хустка. Але горіння припиняється, а хустка залишається неушкодженою, так як температура займання вологої тканини значно вище, ніж для спирту.
Дослід «Дим без вогню»
Асистент перед початком досвіду обмиває один стакан соляної кислотою, а інший – розчином гідроксиду амонію і прикриває їх скельцями. Демонструючи досвід, експериментатор склянку зі слідами соляної кислоти тримає зверху над склянкою зі слідами гідроксиду амонію. При цьому утворюється густий білий дим з хлориду амонію.
Дослід «Зцілення рани»
Руку асистента змочують йодом (хлориду заліза(III). Потім різким рухом проводить тупою стороною ножа, вийнятим з розчину  роданиду калію по змоченій  руці. Створюється враження про поріз, виступає як би кров.
Дослід «Вулкан на столі»
В горло конічної колби вставте тигель або фарфорову чашку. Колбу можна покрити пластиліном, надавши їй форму гори, або виготовити модель сопки. Під колбу або макет покладіть великий аркуш паперу для збору оксиду хрому (III). У тигель насипте дихромат амонію, в центрі горбика змочіть його спиртом, Запалюється «вулкан» запаленою лучиною. Реакція екзотермічна, протікає бурхливо, разом з азотом вилітають розжарені частинки оксиду хрому (III). Якщо погасити світло, то створюється враження вулкану, із кратера якого виливаються розпечена магма:
 (NH4)2Cr2O3 Cr2O3 + N2 + 4 H2O
Дослід «Миттєве фото»

На аркуші білого паперу попередньо, до заходу, малюють веселі обличчя розчином фенолфталеїну. Кажуть дітям, щоб вони посміхнулися. Ми зробимо фото на пам'ять, і показують на аркуш білого паперу, на нього подивіться уважно. Потім ведучий збризкує з пульверизатора, заповненим розчином гідроксиду натрію, білий аркуш.

«Якщо ми йдемо до знань та при цьому поступаємось в моралі,

то ми йдемо не вперед, а назад»
 Арістотель
 Патріоти́зм (грец, πατριώτης співвітчизник, patrís батьківщина, Вітчизна) це любов та відданість Батьківщині, прагнення своїми діями служити її інтересам. Слово прийшло з грецької πατρίς, що означає земля батька, предка. Патріотизм передбачає гордість за матеріальні і духовні досягнення свого народу, своєї Батьківщини, бажання збереження її характерних особливостей, її культурного надбання та захист інтересів своєї громади, народу в цілому.
Національно-патріотичне виховання, яке є визначальним у формуванні духовних цінностей молоді, сьогодні актуальне як ніколи, ураховуючи нові суспільно-політичні реалії в Україні. Адже саме духовність і високий рівень свідомості є основою майбутнього політичного, економічного та культурного розвитку нашої держави. І покликання освітніх закладів полягає у тому, щоб крім міцних знань забезпечити у молодих людей формування духовно багатого та національно свідомого світогляду. Найважливішим пріоритетом національно-патріотичного виховання є формування ціннісного ставлення особистості до українського народу, Батьківщини, держави, нації, до кожної людини.
Протягом останніх десятиліть було розроблено низку концепцій з патріотичного виховання молоді: Концепція національної системи виховання (1996); Концепція національно-патріотичного виховання (2009); Концепція громадянської освіти та виховання в Україні (2012); Концепція Загальнодержавної цільової програми патріотичного виховання громадян на 2013-2017 рр.; Концепція національно-патріотичного виховання дітей і молоді (2015) – була затверджена наказом МОН 641 від 16 червня 2015.
Національно-патріотичне виховання на уроках біології, екології, хімії та природознавства тісно пов’язане з пізнавальною діяльністю учнів, зміст і методи якої безпосередньо впливають на реалізацію виховних завдань.    Природа — потужний фактор виховання поваги й любові до своєї Батьківщини, могутній засіб виховання в дітей ціннісних ставлень, моральних якостей і насамперед національної свідомості.
На уроках біології та природознавства намагаюсь використовувати такі елементи національної культури, як народні перекази, легенди, оповіді, загадки, пісні, думи, прислів’я та прикмети про рослини і тварин, що дійшли до нас із сивої давнини. Використання краєзнавчого матеріалу у викладанні природничих наук сприяє глибшому розумінню учнями навколишнього середовища, пробудженню в дітей поваги й любові до того місця, де вони народились і виросли. З метою формування в учнів почуття любові до природи, рідного краю  включаємо в навчально-виховний процес пізнавальні тематичні екскурсії в поле, ліс, на берег озера чи річки, які збагачують духовне життя учнів, стимулюють бажання більше побачити, більше зробити для збереження природного середовища. Подорожі до Львова, Софіївського парку( м. Умань), Козацького хутору , біосферного заповіднику Асканія Нова сприяють розширенню кругозору учнів сприяють формуванню в учнів інтересу до національної культури,  є передумовою формування їх національної самосвідомості.  Аналізуючи навчальні  програми з базових дисциплін слід творчо підійти до використання можливостей уроку  до реалізації концепцій з патріотичного виховання молоді
При вивченні в 6 класі теми «Рослини», «Різноманітність рослин»  пропоную учням створити міні проекти «Рослини-символи України» – калині, вербі, дубу, тополі, маку,барвінку,чорнобривцям, аналогічно учні виконують  проектну роботу при вивчені теми «Птахи».
 При вивченні вегетативного розмноження рослин можна використовувати розповідь про Т. Р Шевченка, видатного українського поета і художника. Протягом останніх семи років заслання (1850-1857), він був позбавлений права писати і малювати,  використовуючи пагони верби,він старався щоб у казахському степу виник оазис. Це подвиг письменника. Можна поставити питання учням: « Який спосіб розмноження лежить в основі роботи Т. Г. Шевченка?»
Патріотичне виховання передбачає формування в учнів знань, та уявлень про досягнення нашої країни в галузі науки, адже багато видатних вчених прославили  Україну. При цьому завжди необхідно підкреслювати їхню приналежність до України, звертати увагу на внесок української науки в розвиток світової біологічної, хімічної науки.
Розповідаючи  про досягнення медицини  під час вивчення біології людини, ознайомлюємо учнів із життям і діяльністю М. Амосова, О. Богомольця.
Микола Амосов у 2008 році  був визнаний другим після Ярослава Мудрого великим українцем за результатами опитування громадської думки «Великі українці». М. Амосов –  автор понад 400 наукових робіт, включаючи 19 монографій. Ряд монографій перевидано в США, Японії, Німеччині, Болгарії. Він сам зробив близько 7 тисяч складних операцій, завдячуючи яким спас життя людям. У створеному ним інституті підготовлено 40 докторів і понад 150 кандидаті наук, багато хто з них очолює великі наукові центри. Микола Михайлович широко відомий як письменник. Його повісті «Думки та серце», «Записки з майбутнього», «ППГ-2266», «Книга про щастя та нещастя» неодноразово видавалися у нас в країні та за кордоном.
Олександр Богомолець народився 24 травня 1881 року в Києві. Крупним і неоднозначним досягненням ученого став розроблений ним метод дії на сполучну тканину антиретикулярною цитотоксичною сироваткою (АЦС або сироватка Богомольця). Цю сироватку Богомолець ретельно розробляв і прагнув знайти їй широке застосування в боротьбі із старінням, а також для лікування самих різних захворювань. Безумовно, в багато чому він переоцінив значення АЦС. Але ніколи не можна забувати, що в роки Другої світової  війни АЦС по суті була єдиним вітчизняним засобом, що застосовувалася для прискорення процесів зрощення переломів і загоєння пошкоджених м’яких тканин. Не підлягає підрахунку число життів поранених бійців, врятованих за допомогою цієї сироватки. Крім того, він проявив себе і людиною великої цивільної мужності. Так, в роки масових репресій по його проханнях і під запропоноване ним особисте доручення були звільнені з місць ув’язнення ряд  відомих учених. Праці В. І Вернадського про живу речовину планети Земля, перша «Пастерівська станція» в Одесі за спільної праці М. Ф . Гамалія та І. І Мечникова. Праці присвячені вивченню чуми, сифілісу, черевного і висипного тифу - основоположника наукової епідеміології Дм. Кириловича Заболотнього. В галузі фізіології рослин доцільно згадати вивчення фітогормональної теорії тропізмів та його практичне застосування в с/г  вивчене акад.. Холодним.
Серед дійсних членів НТШ був геніальний український учений-хімік і біохімік Іван Горбачевський (1854-1942)... І. Горбачевський синтезував і дослідив сечову кислоту, добув її штучно і встановив роль сечової кислоти у живих організмах. Ці дослідження мали велике значення для вивчення біохімічних процесів уремії та вагомий вплив на розвиток клінічної медицини. І. Горбачевський висловив думку про амінокислотний склад білків. Праці І. Горбачевського присвячені також гігієні,  епідеміології та судовій медицині. Великі заслуги його в опрацюванні української хімічної та медичної термінології. Він видав українською та чеською мовами підручники з хімії .
Зелінський Микола Дмитрович (1861-1953) Безмежною була сфера наукових інтересів Миколи Дмитровича. Хімія нафти і амінокислот, практичне застосування теоретичних уявлень про катаклізм і проблема походження нафти, синтетичний каучук і створення вугільного протигаза, реакції при надвисоких тисках та при ультрафіолетовому випромінюванні – ось далеко не повний перелік питань, які займали вченого протягом його довгого життя.
Доцільним буде запитання до учнів: « Чому ти навчився, у вченого?..» 
При вивченні теми «Селекція рослин і тварин»  слід звернути увагу на праці вітчизняних селекціонерів в виведенні і районуванні сортів с/г рослин та акліматизації тварин.
 Формування уявлень про явища природи виховання любові, важливий напрям у вихованні патріотизму «Екологічними стежками»,  «Весняний калейдоскоп первоцвітів», «Збереження видового різномаїття рослин»,
 « Ліки рослинного і тваринного походження», « Я і природа,чи  природа і я?». «Збережімо нашу Планету від сміття» - саме такі заходи мали місце під  час проведення  природничого тижня.



 

 ТЕСТОВИЙ     КОНТРОЛЬ                                                                             Тема: Органічні    речовини                                                                              І-ВАРІАНТ
І.ВИБЕРІТЬ ІЗ ЗАПРОПОНОВАНИХ ВІДПОВІДЕЙ ПРАВИЛЬНУ
1.Вкажіть,який полісахарид входить до складу клітинної стінки грибів: а)хітин;б)целюлоза;в)крохмаль;г)глікоген.
2.Визначте,яка кількість води утворюється при спалюванні 10г жирів: а)1.5г;б)3.7г;в)5.7г;г)8г;д)11г .
3.Укажіть назву процесу відновлення природної структури білка після її порушення: а)деструкція;б)денатурація;в) ренатурація;г)біосинтез
4.Вкажіть,хто із вчених у 1912р.ввів терм "ВІТАМІН": а)К.Функ;б)Ф.Старлінг;в)М.Лунін;г)Ф.Мажанді.
5.Назвіть сполуки ,розчинні у воді: а)віск;б)глюкоза;в)крохмаль;г)кератин;д)олія
6. Укажіть,який нуклеотид зустрічається лише у молекулі ДНК: а)аденін;б)гуанін;в)тимін;г)цитозин;д)урацил.
7.У1953р.Уотсон і Крик запропонували просторову модель: а)ДНК;б)РНК;в)АТФ;г)білка
8.Принцип Чаргаффа: а)А+Т=Г+Ц; б)А+Г=Т+Ц; в)А+Ц=Г+Ц; г)А+У=Т+Ц.
9.АТФ синтезується у: а)пластидах;б)рибосомах;в)мітохондріях;г)хлоропластах
10.Самоподвоєння ДНК називається: а)транскрипція;б)трансляція;в)деструкція;г)реплікація;д)денатурація.
ІІ.РОЗВۥЯЖІТЬ ЗАДАЧУ.
На одному з ланцюгів ДНК синтезована і-РНК,в якій А-15%,Г-20%,У-40%,Ц-25%. Визначте  вміст  аденілових  нуклеотидів у молекулі ДНК(у%).
   ІІ -ВАРІАНТ
І.ВИБЕРІТЬ ІЗ ЗАПРОПОНОВАНИХ ВІДПОВІДЕЙ ПРАВИЛЬНУ
1.Назвіть сполуку,яка передає спадкову інформацію з ядра до місця синтезу білків: а)ДНК;б)і-РНК;в) р-РНК;г) т-РНК.
2.Вкажіть,які речовини розщеплюються амілазою: а)білки;б)жири;в)вуглеводи;г)нуклеїнові кислоти.
3.Зазначте сполуку,до складу якої входить нуклеотид тимін: а)ДНК;б)і-РНК;в) р-РНК;г) т-РНК.
4. Вкажіть,які сполуки ліпідної природи є елементами клітинної мембрани: а)стероїди;б)жири;в)фосфоліпіди;г)воски.
5. Зазначте,як називається процес руйнування первинної структури білка: а)ренатурація; б)деструкція;в)денатурація;г)деактивація.
6.Визначте природу антитіл: а)білкова ;б)ліпідна;в)вуглеводна;г)видозмінені нуклеїнові кислоти.
7.Третинна структура білка має вигляд: а)спіралі; б)глобули;в)поліпептидного ланцюга;г)складки.
8.До складу ДНК входить: а)рибоза; б)гексоза;в)глюкоза;г) дезоксирибоза.
9.Білок крові: а)колаген;б)міозин;в)фібрин;г)тубулін.                                          
10.Який із перелічених дисахаридів містить галактозу: а)мальтоза; б)трегалоза;в)сахароза;г)лактоза.
ІІ.РОЗВۥЯЖІТЬ ЗАДАЧУ.
На одному з ланцюгів ДНК синтезована і-РНК,в якій А-15%,Г-20%,У-40%,Ц-25%. Визначте  вміст  гуанілових  нуклеотидів у молекулі ДНК(у%).



8 КЛАС
Контрольна робота
І варіант
I рівень
1.  Укажіть рівняння реакції, що є якісною реакцією на хлоридну кислоту та її солі.
а)ВаС12 + Na2C03ВаС03 + 2NaCl
6)NaCl + AgN03 AgCl ↓ +NaN03
e)ZnCl2 + Na2C03 ZnC03 + 2NaCl
2.  Укажіть ряд, у якому наведено тільки кислоти:
a)K2S04, MgO, Fe203
 6)Al203, Si02, HN02
e)H2S04, HCl, H2C03
e)N20, CO, Ca(OH)2
3.  Позначте хімічну формулу нітратної кислоти
a)H2N03                            e)HN03
6)H2N02                             г)HN02
4.  Позначте клас сполук, до якого належить речовина з хімічною формулою     Na2S04
а)оксид                               в)кислота
б)сіль                                   г)основа
I I рівень
1.  Підкресліть однією рискою формули лугів, а двома - нерозчинних гідроксидів. NaOH , H2SO4 ,  Mg(OH)2 ,  КОН,  Си(ОН)2,   LiОН ,  Те(ОН)3 ,  K2SO4  H2S
2.                 Допишіть рівняння реакцій: a)MgO + H2SO4
6)Mg + H2S04в)К + Н20→
3.    Укажіть пару формул, до якої входять лише розчинні гідроксиди:
a)NaOH  і  Ba(OH)2                                   б)Са(ОН)2  і  Cz{OH)3
e)Zn(OH)2   і  А1(ОН)3
III рівень
Напишіть рівняння реакції, що характеризують наступні перетворення Са СаО → Са(ОН)2 СаС12
IV рівень
На нейтралізацію калій   гідроксиду   витратили нітратну кислоту масою 18,9 г. Обчисліть масу солі, що утворилася.


II варіант
I рівень
1.  Укажіть рівняння реакції нейтралізації:
a)AgN03 + HCl AgCl + HN03
6)NaOH + HCl NaCl + H20 в)2NaOH + С02 Na2C03 +H20
2.   Укажіть ряд речовини, в якому наведено тільки солі:
a)K2S03,  MgCl2  ,  Fe2(S04)3
б)А1203,  Si02  ,    HN03
в)S02,     S03,    C02
г)N20,  CO,    Ca(OH)2
3.  Позначте хімічну формулу хлоридної кислоти
а)Н3РО4                           в)HN03
б)НСl                             г)H2SOA
4.  Позначте клас сполук, до якого належить речовина з хімічною формулою     NaOH
а)оксид                               в)кислота
б)сіль                                   г)основа
II рівень
1.    Підкресліть однією рискою формули кислотних оксидів, а двома - основних.
S02 , H2S04 ,  P205 ,  К20 ,  СаО,   NaOH , С02 ,  N203,  BaO
2.    Дописати схеми  реакцій:
а)Си(ОН)2+HN03
б)Си(ОН)2
в)Са(ОН)2 + S03
3.    Укажіть пару солей, в якій обидві солі розчинні:
a)NaN03 і  BaCl2                                    6)AgCl  і BaS04
е)КСІ  і Na2Si03
III рівень
Напишіть рівняння реакції, що характеризують наступні перетворення Mg MgO MgCl2 MgC03
IV  рівень
Обчисліть об'єм водню (н.у), який виділяється в результаті взаємодії достатньої кількості хлоридної кислоти з алюмінієм масою 8,1 г.




Немає коментарів:

Дописати коментар